Dr. Peter Salvucci
Biyografi
Peter Salvucci on beş seneden fazla Türk makam musikisi alanında araştırmacı, öğrenci ve icracı olarak çalışmaktadır. 2025 yılında, İstanbul Teknik Üniversitesinin Türk Musikisi Devlet Konservatuarında Müzikoloji ve Müzik Teorisi Doktora programını tamamladı. 2016 yılında İTÜ TMDK’da Müzik Teorisi ve Kompozisyon Yüksek Lisans programını tamamladı ve Lisans eğitiminde 2012 yılında University of North Carolina at Greensboro’dan çift derece olarak (Klasik) İcra ve Caz Bilimleri anadalından mezun oldu. Müzikolog ve teorisyen olarak Peter’in ilgi alanları tarihsel ve çağdaş makam nazariyatı, müzik bilişimi ve müzik semiyotiği (göstergebilimi). Doktora çalışması “Makam Musikisinin Üretici Teorisi,” makamın seyriyle öz perde yapısını tespit etmek için bilişsel prensiplerden oluşan bir indirgemeli eser analizi modeli sunmaktadır. Ney öğrencisi olarak altı senedir Sadreddin ve Yasin Özçimiyle meşk etmektedir. Saksafoncu olarak İstanbul’da ve Türkiye’nin bir çok şehrinde senelerdir caz ve pop müziği gruplarıyla sahne almaktadır.
Makam Musikisinin Bilişsel Sentaksı
Sunum Özeti
Çağdaş makam teorisi ve pedgojisinde makam, öncelikle bir takım mutlak veya seçmeli kural olarak tanımlanmaktadır. Bu yöntemden doğan bir sürü öznel çelişki ve bilgi kirliliğe yol açabilir. Makam musikisinin pratik bir gerçeği olarak, makam kimliği her zaman mutlak tanımları üzere değildir. Aksine, aynı makamın özellikleri tarih boyunca dönemsel değişimler ve bireysel eserlere has olan çeşitli anlayışlarına göre kavranıldığı ortaya çıkmaktadır. Makam kimliği esere göre ve dinleyicinin algıladığı gibi temsil edebilmek için, bilişsel bir model teklif edilmektedir. Bu yöntem Lerdahl ve Jackendoff’un “A Generative Theory of Tonal Music” kuramından esinlenerek makam musikisi için uyarlanmış bir indirgemeli ve uzatmalı model sunmaktadır. Bu yaklaşımla makam musikisine has olan algısal belirsizlik ve döngüsel estetiği göz önünde bulundurarak seyir içinde makamın öz perde hiyerarşisi tespit etmek mümkündür. Makam Musikisinin Üretici Teorisinde hem yerel hem küresel analiz seviyelerinin tanındığı için, çeşitli bağlamsal perde işlevleri ve yeni perde ilişkileri keşfedilmektedir. Bununla birlikte, bu bilişsel yaklaşım makam musikisi tonal musikisinden nerede ayrıldığını ve nerede ortaklık paylaştığını işaret ederek karşılaştırmalı çalışmalar için yeni bir nazari çerçeve sunmaktadır. Sonuç olarak, tecrübeli dinleyici ve icracıların sağduyusunu teyit eden bu analiz sistemiyle makam tanımı dinamik ve gerçekçi bir anlayışa göre tespit edilebilir.
