Ana içeriğe atla

Prof. Dr. Türev Berki- Konferans Resital

 

“Sağlam bir Teknik ve inandırıcı bir ifade gücü…
Primus am Piano: Türev Berki.”
Berliner Morgenpost

 

Ankara'da doğan Türev Berki, piyano öğrenimini Elif ve Bedii Aran'ın öğrencisi olarak, ünlü ikilinin kurduğu Aran Müzik Merkezi'nde tamamladı. 1982'de Berlin'de düzenlenen 29. Uluslararası Steinway Piyano Yarışması'nda birincilik ödülünü kazandı. 1983'de İtalya'da katıldığı Senigallia Uluslararası Genç Piyanistler Yarışması'nda ise ödüle lâyık görülen beş yarışmacı arasında yer aldı.

 

1990'da Polonya'daki Sopot Müzik Festivali'ne davet edilen ilk Türk piyanist oldu. 1993'te Türkiye Cumhuriyeti'nin 70. Kuruluş Yıldönümü etkinlikleri kapsamında Amerika Birleşik Devletleri'ne kültür elçisi sıfatıyla davet edilerek Washington D.C.'de bir resital verdi. 2001'de ise, Moons and Stars Project organizasyonu çerçevesinde New York'un ünlü konser salonu Carnegie Hall'daki performansı geniş yankı uyandırdı.

 

1991, bu tarihten sonraki meslek yaşamını piyanist ve müzik teorisyeni olarak farklı bir perspektif ve yoğunlukta sürdürme kararını aldığı yıl oldu. Bu kararın ardında; bilimsel çalışma ve akademisyenliğin, üniversitede görevli hukukçu bir anne ve matematikçi bir babanın oğlu olarak çocukluk yıllarından itibaren ilgi duyduğu bir yaşam biçimi oluşu ve müziği anlama tutkusu yatmaktaydı. 1997'de, yaklaşık altı yıllık bir çalışmanın ürünü olarak Prof. Dr. Ali Uçan'ın danışmanlığında tamamladığı Mozart'ın Piyano Konçertolarına İlişkin Bir “Çerçeve Kadans Modeli” başlıklı Doktora tezi, bilim ve sanat çevrelerinde geniş yankı uyandırdı ve Mozart'ın kadans anlayışına açıklık getiren bir çalışma olarak değerlendirildi.

 

Gerek yorumcu, gerekse bilim insanı olarak edindiği bu farklı kimlik; 1998'de dünyanın en büyük kariyer organizasyonlarından Junior Chamber International tarafından Türkiye'nin Kültür Alanında En Başarılı Genci olarak ilan edilmesine gerekçe teşkil etti. Türev Berki’nin adı, bugün Hacettepe Üniversitesi’nin gelmiş geçmiş en başarılı akademisyenlerinin sergilendiği Onur Holü’nde yer almaktadır.

 

Prof. Dr. Türev Berki’nin Hacettepe Üniversitesi çatısı altında kurduğu Müzik Teorileri Anabilim Dalı, ülkemizde Batı Müziği Teorisi ve Türk Müzik Teorisi’nin aynı çatı altında ve eşit önemde incelendiği ilk akademik birim olma özelliğini taşımaktadır.

 

Prof. Dr. Türev Berki, müzik teorileri alanına odaklanan çalışmalarını, Başkent Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzik Bölümü öğretim üyesi olarak günümüzde de sürdürmektedir.

 

Türev Berki, solist olarak Türkiye'nin önde gelen orkestralarıyla verdiği konserlerde, Andrey Anihanov, Antonio Pirolli, Burak Tüzün, Erol Erdinç, İnci Özdil, Sıdıka Özdil Gardner, Naci Özgüç, Hakan Kalkan ve Orhun Orhon gibi şeflerle aynı sahneyi paylaşmıştır. İlhan Usmanbaş'ın 1992 tarihli Solo Piyano ile 12 Çalgı başlıklı yapıtının dünya prömiyeri, eserin bestelenişinden tam 16 yıl sonra, 25. Uluslararası Ankara Müzik Festivali kapsamında Türev Berki ve İnci Özdil yönetimindeki orkestra@modern tarafından gerçekleştirilmiştir. Türev Berki, Özkan Manav'ın Yansımalar başlıklı yapıtının Türkiye prömiyerini ise, 2007'de Sıdıka Özdil Gardner ve Antalya Devlet Senfoni Orkestrası üyeleriyle gerçekleştirmiştir.

 

Türev Berki'nin Çağdaş Türk Müziği'nin tanıtılmasına yönelik katkıları, yukarıda anılan etkinliklerle sınırlı değildir. Sanatçının yurtdışında verdiği hemen her resitalin programında bir Türk bestecinin yapıtını görmek mümkündür. Türev Berki'nin 2006'da University of North Texas'ta (A.B.D.) verdiği resitalde seslendirdiği, Adnan Saygun'un Aksak Tartılar üzerine On Etüd başlıklı albümü büyük ilgi görmüş ve bu üniversite bünyesindeki College of Music'te Piyano Performansı Doktora Programı repertuarına alınmıştır.

 

Türev Berki son yıllarda, müzikolojik bir bakış açısıyla da şekillenen temalı konserlere ve konferansresitallere ağırlık vermektedir. Bunlara örnek olarak, 2006'da Samuel Barber'ın tüm solo piyano yapıtlarını seslendirdiği ve bünyesinde karşılaştırmalı analizler de barındıran Barber Akşamı ve 2008'de piyanist Pamela Mia Paul ve perküsyonistler Christopher Deane ve Mark Ford ile aynı sahneyi paylaştığı Bartók performansı gösterilebilir. Türev Berki'nin İki Ülke, İki Kültür, Bir Yorumcu adıyla yarattığı ve Rotary International tarafından organize edilen proje ise, Wagenseil'dan Usmanbaş'a ve Schmidt'ten Erkin'e ulaşan geniş bir yelpazede Avusturyalı ve Türk kompozitörlerin piyano yapıtlarını çok sayıda müzikseverle buluşturmuş ve her iki ülkede de büyük yankı uyandırmıştır.

 

Türev Berki 1998'den bu yana, uluslararası arenada büyük prestiji olan Steinway Sanatçısı unvanına sahiptir.